مدیریت کلاسیک و استارتاپ ناب

مدیریت کلاسیک و استارتاپ ناب

مدیریت کلاسیک و استارتاپ ناب

مدیریت کلاسیک و استارتاپ ناب

 

علوم مدیریت با رویکرد سنتی و کلاسیک آن در واقع پاسخگوی دنیای کارآفرینی امروز نیست چرا که محتوای آن عموماً درباره چگونگی مدیریت یک سازمان ایجاد شده است و آن چنان درباره نحوه راه‌اندازی یک کسب و کار از ابتدا سخنی نمی‌گوید، از این رو این نیاز ایجاد شد تا مفاهیم مدیریتی به چگونگی ایجاد کسب‌وکار فناورانه نیز توسعه پیدا کند و درباره شروع یک استارتاپ و رشد آن سخن بگوید.

از سویی دیگر با توجه به آماربالای شکست استارتاپ‌ها به دلیل توسعه محصولی که بازار به آن اقبالی ندارد، متخصصینی بر آن شدند تا مطالعاتی در این زمینه داشته باشند.

از نخستین خروجی‌های مطالعات این متخصصین متد توسعه مشتری است که استیو بلنک آن را معرفی کرد. بعدها نیز به تبعیت از استیو بلنک فردی به نام اریک ریس با الهام از نظریه بلنک یک متدولوژی توسعه استارتاپ به نام استارتاپ ناب ایجاد کرد که از رویکرد تولید ناب تویوتا نیز الگو گرفته است.

بر مبنای این متدولوژی، یک تیم تلاش می‌کند تا با حداقل هزینه‌ها، محصولی بسازد مناسب بخش مشتریان خاص خود و اگر این ایده به خوبی کار  نکرد سریعتر شکست بخورند یا به ایده‌ای دیگر چرخش کنند. همچنان نیز می‌توان گفت که این متد از فراگیرترین و مقبول‌ترین متدهایی است که در دنیا به استارتاپ‌ها نسخه می‌شود.

این متد اصول مشخصی دارد ولی در اجرا ممکن است به گونه‌های مختلفی اجرا شود. یکی از گونه‌های اجرایی کردن این متد را فردی به نام اش ماوریا توسعه داد که در کتاب Running Lean که ترجمه نیز شده است می‌توانید بخوانید.

 

مطالب مشابه