انواع قیمت‌ گذاری در مدل کسب‌وکار (۲)

انواع قیمت‌ گذاری در مدل کسب‌وکار (۲)

انواع قیمت‌ گذاری در مدل کسب‌وکار

انواع قیمت‌ گذاری در مدل کسب‌وکار

در نوشته قبل قدری درباره قیمت‌گذاری و فرآیند آن نوشتیم و در این نوشته قصد دارم تا انواع مختلف قیمت‌گذاری را بررسی کنیم. این نوشته و نوشته قبل فی‌الواقع برداشت من از لابه‌لای کتاب‌های سنتی بازاریابی است که سعی کرده‌ام بسیار خلاصه و جامع آن را ارائه کنم.

قیمت‌گذاری‌ها و انواع آن اساساً با ۳ رویکرد تقاضامحور، هزینه‌محور و رقابت‌محور بیان می‌شوند.

قیمت‌گذاری تقاضامحور

انواع این قیمت‌گذاری شامل این موارد است:

قیمت‌ گذاری ارزشی: در این روش قیمت‌گذاری بر مبنای ارزشی است که مشتریان برای محصول ما نسبت به رقبا قائلند.در این نوع قیمت‌گذاری برداشت ذهنی خریدار از فواید کالا مبنای قیمت‌گذاری است نه هزینه آن. مانند قیمت یک فنجان قهوه در کافی‌شاپ‌های مختلف

قیمت‌ گذاری نفوذی: تعیین قیمت پایین برای برای به دست آوردن سهم بازار در زمانی که حساسیت به قیمت مشتریان بالاست.

قیمت‌ گذاری لوکس: با استفاده از قیمت، تصویری از کیفیت یا انحصار ایجاد می‌گردد. مانند پوشاک و عطریات لوکس

قیمت‌گذاری هزینه‌محور

قیمت‌ گذاری بر مبنای قیمت تمام‌شده: از مرسوم‌ترین روش‌های قیمت‌گذاری است که در آن هزینه تمام‌شده تولید کالا با درصدی سود جمع می‌شود و اعلام می‌شود.

قیمت‌گذاری بر اساس منحنی تجربه: حتماً درباره اقتصاد یادگیری و منحنی تجربه شنیده‌اید. قیمت‌گذاری می‌تواند بر مبنای یادگیری و بهبود دائمی فرآیندها باشد که باعث می‌شود سازمان بتواند به مرور قیمت خود را کاهش دهد.

قیمت‌گذاری بر مبنای بازده سرمایه‌گذاری: قیمت= متوسط هزینه متغیر + متوسط هزینه ثابت + بازده سرمایه‌گذاری

قیمت‌گذاری رقابت‌محور

قیمت‌گذاری رهبر: استراتژی قیمت‌گذاری یک یا چند محصول در قیمت‌های بسیار پایین برای جذب مشتریان

قیمت‌گذاری موضع‌یابی: با قیمت‌هایی کمتر از رقیبان درصدد موضع‌سازی محصول در بازار است.

قیمت‌گذاری جاری: قیمت براساس قیمت بازار و رقبا

چند روش خاص دیگر قیمت‌گذاری نیز وجود دارد که برای ما آشناست: 

قیمت‌گذاری روانی: مثل ۱۹۹۵ تومان به جای ۲۰۰۰ تومان

قیمت‌گذاری ردیفی: قیمت‌گذاری یکسان برای یک سری محصول: برخی از فروشگاه‌های پوشاک

قیمت‌گذاری بسته‌ای: ارائه قیمت برای یک بسته کامل مثل تورهای مسافرتی

مطالب مشابه