اعترافات یک استارتاپ شکست خورده ایرانی (استارتاپ قلمستون)

اعترافات یک استارتاپ شکست خورده ایرانی (استارتاپ قلمستون)

اعترافات یک استارتاپ شکست خورده ایرانی (استارتاپ قلمستون)

اعترافات یک استارتاپ شکست خورده ایرانی (استارتاپ قلمستون)

 

 

سمینار استارتاپ‌های به‌گل‌نشسته سمیناری است که در آن بعد از ارائه بنده درباره علل شکست‌ها و مطالعه موردی استارتاپ‌های به‌گل‌نشسته، استارتاپ‌های ایرانی شکست‌خورده را دعوت می‌کنم تا از تجربیات خود بگویند. چرا که هیچ چیز باارزش‌تر از تجربیات عملی شکست‌خورده‌ها در بازار خاص ایران نیست.

همیشه استارتاپ‌های شکست‌خورده کم‌پیدا هستند در حالی که تجربیات بسیار ارزشمندی دارند که باید منتقل شود.

من سعی کرده‌ام تا این استارتاپ‌ها را شناسایی کنم و از تجربیات آنها بعد از سمینار خود استفاده کنم.

متن زیر بخشی از تجربیات استارتاپ قلمستون هست که پس از گذراندن دوره شتابدهی در شتابدهنده تریگ‌آپ شکست خورده است.

سعید میرزایی از تجربه خود می‌گوید.

 

استارتاپ شکست خورده قلمستون

ما ورودی‌های ۹۱ دانشکده کامپیوتر امیرکبیر بودیم. ۳ تا ۴ نفر که هر کدام در جایی مشغول به کار بودیم. ما این نیاز که یک سری معلم هستند در تهران که می خواهند به شهرستان بروند و همایش بگذارند رو دیدیم که خیلی همایش‌های با قیمت بالایی است.

پلتفرم ما یک تفاوتی که داشت این بود که مانند یک سایت آموزش ویدئویی بودیم مانند کورسِرا (coursera).

ما مشکلی که در قلمستون داشتیم ۳ نفر بودیم با این توهم که همه کارها دست دولوپر است. فکر می‌کردیم که اگر یک محصول تولید کنیم همین خوب است و خودش به بازار می رود خودش اسم به دست می آورد و تمام. اگر مارکتینگ هم می‌خواهیم انجام دهیم خودمان می خواهیم انجام دهیم. این باعث می‌شد که ما همه کاره باشیم. صبح‌ها کد می‌زدیم ظهر جلسه و عصر ساپورت بودیم یعنی تلگرام جواب می‌دادم و بعد PR بودم یعنی هر چی و همه کار را خودم انجام می دادم و این باعث شده بود که ۱۵ ساعت کار کنیم.

شما باید از بالا بیزینس خود را ببینید که از کجا شروع شده به کجا قرار است برسد ولی ما همچین فکری را نداشتیم و صرفاً کار خیلی زیاد بود که ما همه را خودمان انجام می دادیم این مشکل به مهم‌ترین مشکل ما در ایران بر می‌گردد و آن تیم و کار تیمی است.

ایران به گونه ای است که ما هر ایده ای که دادیم از اون طرف یعنی از آمریکا قرار است وارد شود باید در بستر ایران بررسی شود تا بازخورد خوبی بگیریم اگر این گونه نباشد همان تقلید است و خوب نیست و روی روحیه ما تاثیرگذار است شما باید با بازار بازی کنید و به محصولی که دارید هم نباید عشق زیادی داشته باشید. اگر لازم باشد محصول را دور بریزیم واقعاً این کار را انجام دهیم ما باید از بازار بازخورد بگیریم.

در کل مهمترین مشکل ما این بود که می‌خواستیم تیم خودمون رو کوچک نگه داریم و همه کارها رو ما ۳ آدم فنی انجام بدیم که مشکلات زیادی ایجاد کرد. باید یه نفر مسئول فنی می‌بود، یه نفر مارکتینگ، یه نفر توسعه، و… ولی ما بسیار دور بودیم از این شرایط.

 

برای شنیدن صوت کامل این سمینار روی اینجا کلیک کنید.

مطالب مشابه